Hogyan tette az Amazon online áruház a világ leggazdagabb emberévé Jeff Bezost?

Ha Steve Jobs neve az Apple-lel, akkor Jeff Bezos neve kétségtelenül az Amazonnal forrt elválaszthatatlanul eggyé. Az 1964-ben született amerikai üzletember 2018-tól hivatalosan is a világ leggazdagabb emberévé avanzsált, olyan neveket utasítva maga mögé ezzel, mint Bill Gates vagy Warren Buffett. Utóbbi úriember egyébiránt tavaly ősszel úgy nyilatkozott, sajnálja, hogy nem fektetett az Amazonba akkor, amikor még volt esélye rá.

Forrás: observer.com

De mi a titka Bezosnak, és mit kell tenni ahhoz, hogy valaki a világ leggazdagabb emberévé válhasson?

Az idei év elején Jeff Bezos, az Amazon online áruház tulajdonosa hivatalosan is a világ leggazdagabb embere lett, cége pedig – az Apple-t követően – a második legértékesebb vállalattá vált a világon. Az üzletember vagyona hozzávetőleg 49 milliárd dollárral haladja meg a Microsoft alapítója, Bill Gates vagyonát, és mintegy 60 milliárd dollárral többet tudhat magáénak, mint Warren Buffett.

Seattle külvárosából a milliárdosok közé


A középiskolai éveket követően Bezos a Princetoni Egyetem hallgatója lett, ahol számítástechnikai és villamosmérnöki diplomát szerzett. Az 1990-es években – amikor is a D. E. Shaw hedge fund alelnökeként tevékenykedett – vetette fel az ötletet, hogy könyveket fog árulni az interneten. (Ne felejtsük el, hogy ezekben az években az internetes vásárlás az átlagemberek számára gyakorlatilag még ismeretlen fogalom volt.)

Bezos ezzel a döntésével jelentős kockázatot vállalt, hiszen homályos, ingoványos talajra lépett, mellyel stabil munkáját, ezáltal megélhetését is könnyedén feláldozhatta volna. Ennek ellenére 1995-ben, egy seattle-i külvárosban valóra váltotta álmát, és elindította az amazon.com weboldalt.

Arra a megállapításra jutottam – nyilatkozta az üzletember 2010-ben alma materében –, hogy a webes használat évente 2300 százalékkal emelkedik. Soha nem láttam és nem is hallottam még semmi olyanról, amely ilyen mértékben növekedett volna. Az ötlet, hogy olyan többmillió címmel rendelkező online könyvesboltot építsek, mely a fizikai világban nem is létezik, nagyon izgalmas volt.

Érdekesség, hogy a milliárdos a néválasztás kapcsán először az abracadabra varázsszóból képzett Cadabra cégnévre voksolt, majd ügyvédje tanácsára elvetette azt. Második gondolata a Relentless (hajthatatlan, könyörtelen) is polcra került, míg végül harmadjára megszületett a ma is ismert Amazon. Azonban a relentless.com domain név mind a mai napig az amazon.com-ra irányít át.

Könyv és e-könyv, a Kindle a csúcsra ér

Bezos az Amazon elsődleges termékévé a papíralapú, illetve az elektronikus könyveket tette. A cég első nyereséges negyedévét 2002-ben könyvelhette el, amikor is az év utolsó három hónapját 5 millió dollár profittal zárta. Az évek során a Kindle elektronikus olvasó az Amazon történetének kétségtelenül legnagyobb sikerévé vált.

Egészen döbbenetes adat, de a vállalat közlése szerint 2010. november 29-én több mint 13,7 millió (!) megrendelés érkezett be Kindle-olvasóra a cég internetes áruházán keresztül. Az eladások ezzel letaszították a trónról az eddigi csúcstartó Harry Potter és a Halál ereklyéi című J. K. Rowling kötetet.

2012-ben az Amazon ismét nagyot húzott egy innovatív fejlesztéssel. A cég megvásárolta a Kiva Systemst, ezzel egy olyan intelligens technológiát is, mely lehetővé tette, hogy a termékeket a raktárból robotok keressék ki, és szállítsák át az alkalmazottaknak. A technológia annyira sikeresnek bizonyult, hogy az évek során a robotflotta 45.000 darabra duzzadt.

Mi Jeff Bezos sikerének titka?

Mi vezetett el egy seattle-i garázscégtől odáig, hogy az Amazon 2016-ban az összes internetes értékesítés 43 százalékát magáénak tudhatta? Mi szükségeltetik ahhoz, hogy egy vállalat elmondhassa magáról, hogy napi szinten 1,6 millió csomagot szállít ki? Ha egy szóban kellene ezt megválaszolnunk, azt mondanánk: hit. Hinni magunkban, és az elképzeléseinkben.

A cégóriás tulajdonosa egy alkalommal úgy nyilatkozott, hogy a legtöbb esetben az elszalasztott lehetőségek felett sajnálkozunk.

Biztos voltam benne – emlékezett vissza Bezos a kezdetekre az LA csúcstalálkozón –, hogy 80 éves koromban sem fogom megbánni, hogy belevágok. Ha nem sikerül, akkor nem sikerül, de visszatekintve is büszke leszek rá. Tisztában voltam vele, hogy egész hátralévő életemben kísértett volna, ha nem valósítom meg az álmom, ha bele sem kezdek.

Bezos azt vallja, hogy folyamatosan kísérletezni, próbálkozni kell. Véleménye szerint a cégek, melyek nem vállalják fel akár a kudarc lehetőségét is, nagyon hamar nehéz helyzetbe kerülnek. Mert a kísérletezés valóban magában hordozza a bukás kockázatát, azonban egy-egy sikeres húzás – mint azt láttuk is – akár emberi ésszel felfoghatatlan profitot is eredményezhet vállalkozásunk számára.

[cta id=”489″ vid=”0″]

Facebook Hozzászólás

You May Also Like

About the Author: Muladi Péter

Vélemény, hozzászólás?